Betaling en verzekering
Betaling en verzekering
Bij (bijna) alle zorgverzekeraars kunnen wij de kosten van uw medicijnen rechtstreeks declareren. Dit betekent dat wij aan het einde van elke maand afrekenen met uw zorgverzekeraar en dat u hier niets van ziet. De apotheek kan alleen met uw volledige verzekeringsgegevens de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar sturen. In de apotheek kan men daarom u om een polis of zorgpas van uw zorgverzekeraar vragen. Het is dus erg belangrijk dat u ons op de hoogte houdt van wijzigingen in uw verzekeringsgegevens.
Indien u geen gegevens van uw verzekering kunt tonen, en wij ze ook niet kunnen achterhalen, is betaling vereist. Dit kan zowel contant als met een pin betaling. Ook kunt u alles met een maandrekening betalen.
Eigen bijdrage, geen vergoeding en machtiging
Tegenwoordig worden echter niet alle geneesmiddelen volledig of helemaal niet vergoed. Het verzoek is om dan de eigen bijdrage of volledige vergoeding contant te voldoen in de apotheek.
Voor sommige geneesmiddelen is goedkeuring van de zorgverzekeraar nodig, dit heet een machtiging. U kunt via de (huis)arts een aanvraag voor een machtiging krijgen, die u afgeeft in de apotheek. Wij beoordelen deze of sturen hem op naar uw verzekering. Bij goedkeuring krijgt u uw geneesmiddel gewoon vergoed.
Vijftien dagen regeling
Geneesmiddelen die u voor de eerste keer worden voorgeschreven, mogen wij u voor twee weken meegeven, ook als er voor een langere periode voorgeschreven wordt. Op het afleveretiket van het medicijn staat hoeveel u nog tegoed heeft. Nadat u het middel twee weken heeft gebruikt kunt u, indien van topassing, het restant komen ophalen.
De anticonceptiepil kunt u, na eerst 3 maanden proberen, voor 3-12 maanden zonder recept komen ophalen. Dit kunt u echter alleen doen in de apotheek waar u het eerste recept hebt ingeleverd. Voor insuline heeft u eveneeens na een eenmalig recept, alleen nog een jaar recept nodig.